Little Havana

5 juni 2023 - Sweetwater, Florida, Verenigde Staten

Vandaag hebben we met een groep Amerikaanse toeristen uit alle delen van Amerika een foodtour door Little Havana gedaan. Little Havana is een wijk in Miami waar in de jaren 60 Cubanen zich vestigden die het regime van Fidel Castro ontvluchtten. Destijds bestond de wijk voor 85% uit Cubanen, tegenwoordig delen de Cubanen de wijk met veel hispanics uit centraal Amerika. De wijk heeft nog steeds een Cubaans sfeertje met live muziek uit verschillende cafés en sigarenrokende mannen op straat en veel vrolijke kleuren om je heen.

Martica onze gids is geboren in Little Havana van Cubaanse ouders en verteld ons veel verhalen over de geschiedenis van de wijk. Op onze eerste stop kregen we een Cubaanse sandwich, dit is een broodje met ham, gesmolten kaas, mosterd en augurk. We hadden gedacht dat we kleine hapjes zouden krijgen om te proeven, maar het blijft toch Amerika dus we krijgen een hele sandwich, maar het is wel een heel lekkere sandwich. Daarbij krijgen we een groot glas mojito. Wat ook Amerikaans is, is dat Martica om het kwartier vraagt: Are we having fun? yeah!!😂

Zo krijgen we op de tour in verschillende tentjes lekkernijen als een empanada, Cubaanse koffie, agave drankje en churros. We bezoeken een klein sigarenfabriekje en een groenteboer waar we uitleg krijgen over verschillende vruchten en de bijbehorende recepten. Op de Calle Ocho (de hoofdweg van de wijk) staat een monument van Cubanen die gesneuveld zijn bij de invasie van de varkensbaai in 1961. Een groep Cubanen probeerde met ondersteuning van de CIA het regime van Fidel (die in 1959 aan de macht was gekomen) omver te werpen, wat door het ontbreken van de toegezegde luchtsteun en daarmee wapens jammerlijk mislukte. De oom van Martica was hierbij en is daarvoor in Cuba gedetineerd geweest, wat het verhaal nog bijzonderder maakt. Martica heeft nog steeds familie in Cuba wonen. Ze vertelt geëmotioneerd wat het communisme vandaag de dag nog met zich meebrengt, heel veel armoede.

Na de tour vinden we het wel weer tijd om lekker rustig op het strand te liggen. Helaas is het niet rustig, overal op het strand zijn groepjes jongeren die hard muziek draaien. Als we er genoeg van hebben gaan we een drankje drinken in een van de strandtentjes maar ook daar staat de muziek zo hard dat we besluiten ons drankje naast het terras op te drinken.

Miami zal mij bij blijven als een zeer luidruchtige stad maar toch ook een relaxte stad waar de voertaal Spaans is. Het rijden op verhoogde snelwegen tussen de wolkenkrabbers, en de lucht die aan de ene kant van de stad blauw kan zijn en aan de andere kant zwart. Miami, we had fun. Yeah!!

1. Jan en Els:
    Mooi verhaal. Wel vreemd dat jullie geen Cuba Libre te drinken kregen. 😉 😉
  2. Nol:
    5 juni 2023
    Een leuk, interessant en lekkere uitstap. Heeft Peter meteen wat grote Cubaanse sigaren ingeslagen. Mooie foto's!!
  3. Pim:
    Mooi verhaal, lijkt een beetje op de Miami Wijn Spijs wandeling 😁
  4. Chris:
    5 juni 2023
    Nog een lekker sigaartje gescoord, Peter? Klinkt allemaal geweldig, hoor!
  5. Marije:
    6 juni 2023
    Jazeker en wel meer dan 1!
  6. Yojoh. S:
    Leuk hoor
  7. Janneke (& Jeroen):
    5 juni 2023
    Wauw wat ziet het er gaaf uit! Wij zijn nu al jaloers! Mooi zo'n wandeling met een verhaal. Lekker genieten daar!
  8. Yojoh. S:
    6 juni 2023