New Orleans the big easy

24 juni 2023 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Vandaag gaan we het Garden District bekijken, een wijk die opgebouwd is in de 19de eeuw door rijke Amerikanen die dit gebied gekocht hadden van een plantage eigenaar. De Amerikanen wilde niet samenwonen met de Creolen (mensen uit Europa en Afrika waarvan zijzelf of hun voorouders hier geboren zijn) in de French Quarter en bouwden hier huizen met tuinen, waardoor de naam “garden district” is ontstaan. Het is een prachtige wijk met veel groen en grote woningen. Elke wijk in New Orleans heeft zijn eigen karakter, dit komt mede door de rijke geschiedenis van de stad.

Zo heb je ook de Cajun bevolking, dit zijn Fransen uit Canada waar zij een kolonie hadden, Acadiën genaamd. In 1713 werden zij door de Engelse verdreven uit dat gebied en kwamen veel Fransen terecht in het toen nog Spaanse New Orleans. De naam Acadiën is later verbasterd naar Cajun.

Uiteraard vind je deze rijke geschiedenis ook terug in het eten, dus eet ik vandaag een typisch gerecht uit Louisiana, éttouffée een soort stoofpotje van crawfish geserveerd met rijst. Gelukkig kan je twee keer per dag eten dus voor het avondeten kies ik Jambalaya een rijstgerecht dat geïnspireerd is door het Spaanse Paella.

Voor de muziek laten we Bourbonstreet lekker links liggen en gaan we naar Frenchmanstreet, minder massaal en meer voor de locals. New Orleans is de stad waar Jazz is ontstaan maar aangezien we beide geen Jazz liefhebbers zijn, zijn we blij met een band die bluesrock speelt in een mooi café.

1. Yojoh. S:
    25 juni 2023
    Leuk hoor New orleans is ook door gekomen prachtige foto,s en verhalen
  2. Chris:
    25 juni 2023