3e dag Sydney

4 februari 2020 - Sydney, Australië

Vandaag wandelen we vanaf onze wijk Newtown via Surry Hills naar Paddngton, dit is ongeveer 6 km. We zijn al eerder door deze wijken gekomen met de bus en vonden het toch zeker de moeite waard om even rustig rond te lopen. We volgen een hele tijd King Street, een straat met aan beide kanten veel kleine winkeltjes en restaurantjes en net zoals bij ons de Barbershops. We lopen vervolgens de wijk Surry Hills in, een van oudsher een arbeiderswijk met veel kleine parkjes en ik bedoel echt klein. Een oppervlakte van 10 bij 10 met wat groen en een paar bankjes en vaak een bordje met de naam van het “park” en informatie over wie of waarom het “ park” is aangelegd. Zo lezen we dat in eind 19e eeuw de woonomstandigheden voor de arbeiders zo enorm slecht waren dat de krottenwijken in 30 jaar allemaal zijn afgebroken en daarvoor in de plaats nieuwe huizen zijn gebouwd die moesten voldoen aan verschillende bouwvoorschriften, bijv. sanitaire voorzieningen. Bijzonder dat de geschiedenis aan de andere kant van de wereld gelijk loopt met die van Nederland.

Eenmaal in Paddington aangekomen zien we enorm veel 19e eeuwse Victoriaanse rijtjeshuisjes met veranda’s van smeedijzeren hekwerk. Ik vind de huisjes geweldig.

Na deze flinke wandeling zijn we allebei bekaf en besluiten terug te keren naar ons appartement voor een siësta. Het tijdsverschil van 10 uur later valt ons best zwaar, we hebben beide nog maar bijzonder weinig geslapen.

1. Gr. Pa en Deb:
    4 februari 2020
    tijd verschil van 10 uur is veel, als jullie opstaan gaan wij slapen .
  2. Frank:
    5 februari 2020
    Fr: Goed bezig, nog iets uitgebreidere verhalen en ik hoef niet meer naar Australië.
    Ik kijk 's morgens echt uit naar de nieuwe belevenissen van jullie reis. Door de spanning het volgende verhaal te willen lezen, krijg ik hier nu ook last van een beroerde nachtrust.
  3. Yojoh. S:
    5 februari 2020
    Leuk dat jullie ook de sociaal en maatsch. Kant bekijken. We zien de volgende wel weer komen
  4. Tanja:
    6 februari 2020