Cienfuegos

27 februari 2018 - Cienfuegos, Cuba

Vandaag rijden we van Trinidad naar Cienfuegos, het is ongeveer 80 km rijden dus we houden rekening met 2 uur reistijd. In Cienfuegos gaan we proberen het reisverhaal van gister op de blog te zetten, want dat blijkt erg lastig in Trinidad. Ik heb daarvoor 5 seconden verbinding nodig, maar of ik kom niet op het netwerk of binnen een seconde wordt ik er af gegooid.

De reis voorloopt voorspoedig, onderweg doen we een drankje bij een Cubaans vakantiepark, waar een man of 10 aan het werk is maar waar geen enkele gast verblijft.

Vroeg in de middag komen we aan in Cienfuegos, wat een gekkenhuis hier ineens. Zoveel verkeer hebben we nog niet eerder op de weg gezien. De casa waar we verblijven is gelegen in één van de vele koloniale huizen die Cienfuegos bezit. Prachtig wat een enorm hoge plafonds, hoge deuren en van die mooie Spaanse tegels op de vloer.

Cienfuegos heeft zelfs een winkelstraat met winkels waar je kan betalen met CUC, (Cubaanse Pesos Convertible), waar wij als toerist mee moeten betalen. Een valuta die erg geliefd is bij de Cubanen, zodat zij op die manier ook luxere artikelen in deze winkels kunnen kopen. De mensen die het op dit moment goed hebben, zijn de mensen die een casa particulare hebben, in de toeristenindustrie werken of op een andere manier aan CUC kunnen komen zoals taxichauffeurs.

Cienfuegos is een relatief rijke stad, koloniale panden zijn soms opgeknapt of worden opgeknapt, vooral rond het José Marti park staan mooie opgeknapte koloniale panden. We lopen de Paseo Prado helemaal af om op het dak van Palacia de Valle een Mojito en een Pina Colada te drinken. En die is verdiend, de Paseo Prado is langer dan verwacht en die wandelen we vol in de middagzon. We laten ons met de fietstaxi naar een restaurantje rijden waar we uitzicht hebben op het water en de ondergaande zon. We bestellen nog een cocktail en een kaasplankje, joehoe een kaasplankje, KAAS, jam.

's Avonds eten we op een dakterras van een restaurantje, waar uiteraard weer live muziek wordt gespeeld.

1. Frank:
    1 maart 2018
    Je zou zo meer foto's willen bekijken. Prachtig
  2. Lieneke:
    1 maart 2018
    Ik zie het voor me, lopend in de middagzon op zoek naar een internetcafé of hotel lobby met WiFi, geduldig proberen verbinding te krijgen grrrrr! Maar wij zijn blij met je beeldende verhalen en hopen dat er nog veel verslagen volgen. XXL