Van Palenque naar San Cristobal de las casas

11 maart 2018 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Vandaag rijden we van Palenque naar San Cristobal de las casas. Het is maar 200 km rijden maar er staat 5 1/2 uur voor. San Cristobal ligt 2.000 meter hoger dan Palenque en de weg kronkelt rustig naar boven. Onderweg maken we een tussenstop bij Aqua Azul, een waterval die van het ene platform naar het andere stroomt. Het water is heel mooi blauw vandaar de naam Aqua Azul.

Het rijden is erg intensief, we moeten vaak afremmen voor enorme drempels, dit geeft dan de gelegenheid om vrachtwagens in te halen, want die gaan met 1 km p/u over de drempel en rijden vervolgens met zo'n 20 km door de bergen. Ook zijn er regelmatig flinke gaten in de weg, die we moeten ontwijken.

Uiteindelijk zijn we dan in San Cristobal. En wow wat is hier anders. Als eerst valt de temperatuur op, het is hier een stuk koeler dan in Palenque. Als we ons hebben geïnstalleerd op een terrasje, zien we dat mensen er hier ook anders uit zien. De Mayastam die hier het meest voorkomt is Tzotzil, ze zien er echt uit als Indianen. Ook worden we geconfronteerd met veel kinderarbeid. Kinderen proberen van alles aan je te verkopen of poetsen schoenen.

Het bruto nationaal product ligt hier op 7.300 dollar per hoofd van de bevolking. Maar omdat ongeveer 20% van de bevolking zo'n 55% van het BNP verdient, leeft 40% van de bevolking onder de armoedegrens. Chiapas (de staat waar San Cristobal in ligt) is een van de armste staten van Mexico.

1. Frank:
    12 maart 2018
    Veel felle kleuren overal.
    Volgens mij moeten ze daar wel aan jouw rijstijl wennen, of haal je ze niet in?