Chichen Itza en Izamel

8 maart 2018 - Izamal, Mexico

Vandaag gaan we naar een oude Maya stad, genaamd Chichen Itza. De stad is gebouwd in 530 en Kukulkan is daarvan het bekendste bouwwerk. Gelukkig zijn we er vroeg, als het nog vrij rustig is. Op ons gemakkie bekijken we alle bouwwerken; erg indrukwekkend. Ook kopen we een koelkastmagneet met de Mayakalender en een houten masker voor thuis aan de muur in de hal.

Als tweede stop hebben we de cenote Ik Kil staan, dit moet één van de mooiste cenotes van Yucatan zijn. Valt dat even tegen, deze cenote is een enorme toeristische trekpleister. Bussen vol toeristen worden hier uitgeladen die een duik gaan nemen in de cenote. Om de cenote heen hebben ze een muurtje gebouwd. In één woord verschrikkelijk en binnen 5 minuten staan we weer buiten. Blij dat we in het bezit zijn van een auto en dus gewoon naar een cenote kunnen rijden als gister, waar misschien 10 mensen waren.

Vervolgens gaan we naar de Belankanche Caves. Een plaats waar de Maya's spullen offerde voor hun goden. Hiervoor dalen we af in een grot met verschillende ruimtes waar nog steeds de geofferde spullen staan, het zijn vooral miniatuur tacomakers en potten. Wat vooral interessant is om te zien, is dat er ergens in de grot ook weer water stroomt, als het dak in zou storten heb je weer een cenote. Het is zo'n 25/30 graden beneden met een enorm hoge luchtvochtigheid. We zweten als twee otters maar ook onze gids komt niet droog boven.

Het dorp waar we gaan overnachten heet Izamal. Alle huizen in het dorp zijn geel geverfd en dat is een mooi gezicht.

's Avonds maken we kennis met echte Yucatanse koffie (gewone koffie is op). Wat een vergissing is dat, hahahaha. Het smaakt naar een mengelmoes van zoethout, nootmuskaat en honing; niks koffiesmaak. We hebben ons best gedaan om het op te drinken, maar we hebben toch een beetje laten staan.

1. Lieneke:
    9 maart 2018
    "Blij dat ik rij" en zo kun je je eigen plan trekken. En die koffie was natuurlijk héél gezond ☕️
  2. Bianca Devries:
    10 maart 2018
    Lekker weertje daar en wat een mooie foto’s. Je geleuf ut nie maar vandaag is hier 17 grafen beloofd! X
  3. Bianca Devries:
    10 maart 2018