Naar Havana

28 februari 2018 - La Habana, Cuba

Woensdag 28 februari
We gaan vandaag opweg naar Havana, dit keer over een 6 baans snelweg zonder vangrail en zo heel af en toe een bordje met hoe hard je mag of hoe ver het nog is.
Het enige verkeer dat je op de snelweg tegenkomt, zijn bussen, werkverkeer en huurauto's.

Onze casa is gelegen midden in het centrum van Havana Vieja. Gelukkig werkt de navigatie hier ineens een beetje, want we komen maar 1 keer een bord tegen met centrum, en dat in een stad waar meer dan een miljoen mensen wonen.

De casa is gevestigd in een groot koloniaal huis, met alweer een geweldig dakterras, waar we onthaalt worden met een drankje.

Vervolgens brengen we de auto terug naar het verhuurbedrijf, en vanaf daar lopen we langzaam door de kleine straatjes met enorme koloniale panden van Havana Vieja weer terug naar onze casa.

Donderdag 1 maart
Voor de ochtend hebben we gepland om naar de sigarenfabriek Partagas te gaan. Maar als we een kaartje willen kopen, horen we dat de fabriek dicht is i.v.m. een fiësta, jammer. In plaats daarvan gaan we Havana Vieja verkennen, de wijk staat vol met koloniale huizen. De meeste zijn enorm vervallen maar er wordt ook al het een en ander opgeknapt. Dat zien we natuurlijk ook in de casa waar we zelf verblijven, de gevel is mooi geverfd en ook de binnenkant is mooi opgeknapt. De meubels die er staan, stammen over het algemeen ook uit het koloniale tijdperk.
Soms staan de enorme deuren van de huizen open, en kunnen we naar binnen kijken. We kijken dan zo af en toe op een binnenplaats, waar allemaal krotten zijn gebouwd waar mensen in wonen. 's Avonds kunnen we in de benedenvertrekken naar binnen kijken. De meeste mensen hebben de ramen open staan, vaak zit er geen verf op de muren en aan meubels staat er het hoognodige in. Af en toe verbaast het ons dat bij sommige huizen nog de was buiten hangt, dat betekent dat er nog mensen wonen in huizen die letterlijk op instorten staan. We stellen ons voor hoe deze stad er uit zou zien, als het helemaal is opgeknapt, dat moet geweldig zijn.

Mooi om te zien zijn de groepjes scholieren in uniform, veel al bestaand uit Creolen, een mengelmoes van Europeanen, Indianen en Afrikanen. Sommige kinderen hebben rood haar, sommige kroes en alles er tussen in.

1. Ingrid:
    3 maart 2018
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten! En thanks voor die mooie 'oude auto's foto's'😁
  2. Vincent:
    4 maart 2018
    Coole trip mensen. Lekker weertje ook ;-)
    Fijne trip nog!