Valladolid

7 maart 2018 - Valladolid, Mexico

Valladolid is een klein stadje (45.000 inwoners) gesticht door de Spanjaard Fransisco. De stad is gebouwd op een oude Maya stad. Francisco veroverde de stad in 1545 en liet de Maya's onder dwang hun stad afbreken, om met de stenen ervan Valladolid op te bouwen.

Volgens het reisboekje is hier niks te doen behalve het dorpsplein en de kerk bekijken, en dat klopt. Dus gaan we een cenote bekijken in de buurt. Cenotes komen voor op plaatsen waar geen bovengrondse rivieren zijn, hier sijpelt het water door de bodem en creëert een ondergrondse rivier, om het water naar de zee te laten stromen. Op sommige plaatsen is de grond ingezakt en krijg je een poel met water. Prachtig. We mogen er ook in zwemmen en dat is geen overbodige luxe met 34 graden. Het water is kraakhelder en niet eens zo koud.

Op de terugweg lunchen we in een heel klein dorpje (Temozon) bij een heel klein tentje (2 tafels). Wij krijgen heerlijke burrito's en taco's.

's Avonds eten we in een groot hotel, de guacamole wordt aan de tafel bereid en ook wordt er van alles geflambeerd aan de tafels. Maar wij eten wat anders, hahahaha. Toch lekker.

1. Willem:
    8 maart 2018
    Ziet er goed uit allemaal!!! En lekker!! Wel n vraagje .... hoe kom je in uit de cenote? Langs een liaan?
  2. Willem:
    8 maart 2018
    O wacht, zie nu de trap pas 🧐
  3. Lieneke:
    8 maart 2018
    Oh wat prachtig die cenotes!
  4. Tanja:
    Marije op de fiets 😲
  5. Frank:
    8 maart 2018
    Schitterend, om nooit meer te vergeten.
  6. Roos:
    8 maart 2018
    haha Tanja, dat dacht ik ook ;-); maarre het ziet er allemaal heerlijk uit.
  7. Chris:
    8 maart 2018
    Geweldig, hoor. Echt mooi. En kon je eindelijk in de cenote de modder van je gezicht wassen, Peter! ☺
  8. Vincent:
    8 maart 2018
    Ik dacht dat die modder zonnebrand creme was...