Rio Lagartos

6 maart 2018 - Valladolid, Mexico

Helaas moeten we het mooie Isla Holbox verlaten maar gelukkig gaat onze reis nog verder. Vandaag rijden we naar Rio Lagartos om een boottocht te maken door de mangroves.

Onze eerste ontmoeting met het echte Mexico is zeer positief. Om in Rio Lagartos te komen rijden we door het platteland. Af en toe passeren we kleine dorpjes met huisjes met palmbladdaken. Wanneer je een dorpje nadert, moet je meestal afremmen voor een enorme drempel, daar staat dan politiemannen te "controleren". Wat ze controleren weten we niet, maar meestal zwaaien ze vrolijk.

In Rio Lagartos aangekomen kunnen we onze auto parkeren voor een restaurant, waar ze ook meteen de boottochten verzorgen. Carlos is onze gids/kapitein vandaag, hij neemt ons mee op een klein motorbootje de mangrove in. Het is werkelijkwaar prachtig, een brede waterweg met aan beide kanten mangrovebossen. Carlos heeft in het Engels zijn praatje ingestudeerd, maar daar buiten spreekt hij nauwelijks Engels. Dus met een beetje Spaans en Engels doorelkaar begrijpen we elkaar toch. De man heeft werkelijkwaar haviksogen, opeens mindert hij vaart en stuurt het bootje de Mangroves in. Daar op een boomstam zat een kleine krokodil van 50 cm groot. Geweldig, nooit gedacht dat we krokodillen zouden gaan zien op deze trip. Even later heeft hij er weer één gespot, ditmaal eentje van 2 meter die in het water ligt. Hij gaat er met ons bootje precies naast varen, zo dichtbij dat we hem kunnen aanraken, dat doen we natuurlijk niet, want we vinden het best wel een beetje eng. Gelukkig is het aan Peters kant van de boot hahaha. Wat een mooie indrukwekkende beesten.

Na nog een eind gevaren te hebben, komen we bij enorme roze flamingo's aan. Wat een spillebeentjes hebben deze vogels toch. Vervolgens varen we naar een enorme zoutvlakte, Las Coloradas. Hier wilden we met de auto naar toe rijden, maar deze bleek gewoon in tour te zitten, mazzel. Zo mooi die roze vlaktes. Ook kan je je hier insmeren met modder. Dit deden de Maya's ook en is erg gezond voor de huid.

Dan mogen we nog een duik nemen in het water, hij vaart ons naar een mooi klein strandje waar volgens hem geen krokodillen zitten.

Vroeg in de avond komen we aan in Valladolid, van het dakterras van ons hotel zien we de zon nog ondergaan.

1. Tanja:
    7 maart 2018
    Is nog eens anders als aapjes voeren 😂
  2. Randi:
    7 maart 2018
    Krijgen we ook beeldmateriaal van het moddergebeuren?
  3. Lieneke:
    7 maart 2018
    Zwemmen met krokodillen klinkt therapeutisch, doe maar niet hoor. Maar dit klinkt wel als een happy day hè! Lifes XXL
  4. Lieneke:
    Oh Peter dat ziet er echt niet gezond uit 😂
  5. Frank:
    7 maart 2018
    Wat een ervaring met die krokodil, geweldig en zo spannend geschreven dat ik mijn eigen vingers nog even telde.
  6. Peter:
    7 maart 2018
    Volgens onze gids Carlos maakte de modder 5 jaar jonger. Da’s mooi meegenomen!
  7. Willem:
    8 maart 2018
    Ik zeg kom maar op met die modderfoto’s!
  8. Willem:
    8 maart 2018
    Gezien! Hahaha! Mooi man!
  9. Lieneke:
    8 maart 2018
    ....en als je het er weer afhaalt??
  10. Lieneke:
    8 maart 2018
    ....en als je het er weer afhaalt??
  11. Peter:
    Dan 2 1/2 jaar!
  12. Lieneke:
    8 maart 2018
    Hahaha dus 4x smeren en je ziet er 10 jaar jonger uit! Neem maar een zakvol mee.