Brisbane

16 februari 2020 - Brisbane, Australië

Gister aangekomen in Brisbane, een stad in de staat Queensland met 2,2 miljoen inwoners. We verblijven in een appartement iets buiten het centrum in de wijk South Bank. Het appartement is super modern en erg groot ook zit er een gemeenschappelijk zwembad bij.

In 1824 werden de eerste gevangenen uit het Verenigd Koninkrijk, die niet te handhaven waren, in de strafkolonies van Sydney naar Brisbane gebracht en daar te werk gesteld. In 1839 wordt Brisbane ook opengesteld voor vrije kolonisten. Zij beginnen daar hun boerderijen. De originele bewoners van Australië, door ons Aboriginals genoemd, worden verjaagd of vermoord. De Aboriginals wonen al 65.000 jaar in Australië. Zij leven als nomaden in kleine groepen van 40 man en leven van wat het land en water ze te bieden heeft. Eind 18e eeuw leven er naar schatting 750.000 Aboriginals in Australië. Tegenwoordig zijn dit er nog maar 500.000 en zij leven vooral in de staat Northern Territory.

We moeten voor 10 uur onze huurauto inleveren in het centrum, dus daar starten we meteen met het verkennen van de stad. Helaas hebben we geen plattegrond en hebben dus niet echt een idee waar we zijn. Bij een activiteitenboekkantoortje vraag ik of ze een plattegrond hebben van Brisbane, dat hebben ze niet, maar zegt de jongen je hebt in het centrum van Brisbane overal gratis WiFi en dus internet. Lang leve Google maps, die laat zien waar je bent en ook meteen aangeeft wat er te zien is in de buurt. Zo komen we bij City Hall (1930). We mogen zomaar naar binnen lopen en zelfs de toren in met de oudste lift van Australië. Tot 1967 was dit met zijn 92 meter het hoogste gebouw van Brisbane. Tegenwoordig zie je door alle wolkenkrabbers City Hall nergens meer staan. Brisbane is qua bouw een diverse stad. We zien veel nieuwe hoogbouw maar ook oude koloniale woningen uit de 19e eeuw.

Het centrum van Brisbane is omringt met een rivier en je kan met de hop-on-hop of boot vanaf het water mooi de skyline van Brisbane van verschillende kanten bekijken. ’s Avonds bekijken we de skyline vanaf een parkje op de South Bank, prachtig. In de twee grote bomen die naast ons bankje staan zien we opossums heen en weer lopen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tanja:
    Heel nice!! 😘
  2. Frank:
    16 februari 2020
    Schitterende foto's en weer een mooi verhaal, jammer dat er in die grote stad niet iets te eten is was. Was daar nergens in een winkelcentrum of op een plein een groepje Aboriginals te vinden waarbij jullie aan hun kampvuurtje konden aanschuiven?
    Toch weer mooi weer.
  3. Gr. Pa en Deb:
    16 februari 2020
    wat een contrast die wolkenkrabbers en city hall mooie foto.xxx
  4. Yojoh. S:
    16 februari 2020
    Het duurde even maar mooi